Här kan du se några bilder ur mitt arbetsliv.
Att kunna använda så pass olika maskiner innebär att jag kan åstadkomma motiv av alla slag i perfekt utförande.
(Bild 3-8 är tagna av MLI foto.)
gammal slipmaskin Jag slipade mitt första glas på en sådan maskin. Då fanns bara keramiska skivor som man behövde svarva till den profil som just behövdes. Dessa keramiska skivor är i olika kvalitet, kornstorleken är olika och det resulterar olika blankhet på slipningen. Jag använder än idag sådana slipstenar om man har behov av deras profil eller utseende.
På en nyare slipmaskin är karet i plast isf trä och diamantbelagda skivor byter ut stenskivorna. Vattnet regleras bättre och vattensäker lampa belyser arbetet.
Större, kraftigare motor och steglös hastighetsreglage uppnår högre hastighet. Med det minskar arbetstiden och ökar precisionen. Bättre stänkskydd behövs också då.
modern slipmaskin med diamantskivor
slipskivorna är belagda med industridiamant Här slipar jag hjärtmönster på en glasängel. Då använder jag en diamantskiva med rund profil. För att kunna slipa olika avtryck, behöver man diamantslipskivor samt stenslipskivor i olika storlekar och profiler.
En professionell gravyrmaskin kostar över 16000 Kr. Man håller den som en penna och man använder olika sorters diamantslipstift, stenstift och gummistift med skiftande hastighet. Det kräver tålamod, tid, koncentration och precision. Diamantstift kan kosta upp till 180 Kr st och slits rätt fort. Utsug behövs också när man graverar mycket.
Kavo gravyrapparat för glas
Blästerskåp behövs då man vill matta ner ytor med hjälp av blästersand och tryckluft. Man behöver maskera det övriga glaset där man vill behålla det genomsynligt. Själva skåpet bör vara hermetiskt tillslutet med en lucka där man kan flytta in glasföremålet och gummihandskar monterade för att kunna räcka in armen och utföra blästringen.
För att kunna blästra smådetaljer eller bokstäver och krusiduller med perfektion, gör man ett vektoriserat original i datorn som man överför till en plotter som skär ut motivet. Sedan får man pilla bort dem detaljerna som ska bli vita genom att blästras.
slipmaskin till glas
Ibland behöver man slipa böjda/konkava kanter, då använder man en liten slipmaskin med en diamantbelagd borr. Under gallret finns vatten som kyler. Man kan använda denna lilla maskin till mycket, inte minst till myckestillverkning, Tiffany teknik och fusing. Det finns olika borrar - om man vill t.ex fasettslipa kanter behöver man en borr med en annan profil.
En pelarborrmaskin är bra att ha om man behöver borra hål i glas. Man häller vatten i karet, och en vattenpump gör att vattnet strömmar upp genom den ihåliga borren och kyler glaset för att det inte ska upphettas och gå sönder.
En ugn för att bränna/laminera glas är nödvändigt eftersom glas behöver höga temperaturer för att delarna ska smältas ihop eller formas. Till fusing är bäst med en glasugn där värmen kommer uppifrån, men keramikugn är också användbart med sidovärme.

Här sprayar jag kontaktvätska på en glasbit innan jag limmar det på silvret, så det ska bli ett hållbart halssmycke. Att göra pärlorna betyder inte att man är färdig. Man måste matta ner ytan på både glasbiten och silvret, sedan rengöra och efteråt limma med ett bra lim så att pärlorna inte lossnar.

limning av glas
glasskärare
För att kunna arbeta med planglas, krävs en bra glasskärare, underlag, bryttång, klipptång. Kanterna blir då vassa som man måste slipa så man inte skär sig på dem. Med dekorslipning eller blästring blir dessa glasskärvor vackra fönsterprismor, glastavlor mm.

Här skulpterar jag form till glasgjutning,
först i mjuk lera, och sedan gips. Om du klickar på bilden, ser du hur slutresultatet blev.

förarbete till glasgjutning
Maria Tingsund blåser glas

Här sitter jag och blåser glas, vi sätter just fast punteln till botten på en blivande karaff, som ska skäras loss från pipan. Då man håller glasbiten från andra sidan, kan man värma in halsen och forma den efter tycke.



© © ©

• Observera att bilderna inte får publiceras eller användas i visningar eller liknande utan mitt, Maria Feuk (fd Tingsund)s skriftliga tillstånd enligt lagen om upphovsmannarätt. Det gäller även att kopiera och försöka efterlikna mina motiv.

• COPYRIGHT: © All photographs on this site are my copyright, © Maria Feuk.
If you wish to make any commercial use of these images then you will require my permission. You may contact me by E-mail