Alla
dessa smycken är unika.
De är i färgat glas, så kallad tappfärg,
är inte målade. Själva glasmaterialet
kommer från en Glashytta. När glasblåsaren
vill få jämna kanter på mynningen till
skålar, fat och vaser, klipper han bort den ojämna
kanten på det varma glaset.
Glasbitarna ser så ut när jag får dem.
Jag återvinner
dessa avklipp med att först planar ut i hög
ugnsvärme
så jag kan hantera dem bättre. Efter första
bränningen blir dessa
"glaskorvar" plana, cirka 6 mm höga eftersom
det varma glaset
liknar kvicksilver, dvs försöker alltid bli
6 mm.
Därför är de fortfarande svåra att
skära, kantslipa och forma.

Jag skär dessa sedan i bitar, pusslar ihop färger
och smälter ihop. Eftersom glasbitarna jag placerar
ovanför varandra är olika i form och tjocklek,
förvrängs den yttre formen. Därför
behöver jag oftast kantslipa och bränna än
en gång till,
om jag vill få en bestämd form, cirkel, oval,
halvmåne eller liknande.
Att skära och kantslipa 6 mm-s glas är svårt
och tar tid.
Om jag inte är nöjd med den efter andra bränningen,
blir ännu fler bränningar.
Det är alltså tidskrävande jobb.
Smyckenas baksida är
plan och de är limmade oftast på silverplatta,
ibland på silverpläterad platta med ögla.
Alla örhängen har stomme i riktigt Sterling
silver. Det finns inga vassa kanter och färgerna
på bilderna är naturtrogna.
För att glasbitarna ska fästa till metallen,
behöver jag blästra
både glasets baksida och metallens kontaktsida,
rengöra och
sedan går dem att limma.
Höjden i beskrivningarna
mäts alltid utan öglan.

|